HADİS USULU

 

USULUHADİS 

Hadis usulu 2 ye ayrılır

1=) Rivayet ilmi : Allah rasulüne ait söz,fii,ikrar ve sıfatların ince ayrıntısına kadar düzenli şekilde nakledildiği ilimdir.

2=) Dirayet İlmi: hadislerin nasıl anlaşılması gerektiğini söyleyen ilim.

Hadis İlminin Çıkışı
Hucurat 6 dan sonra sahabeden ilerlendi
Ve muslumanlar ihtiyatlı yaklaştı ravilere.

Sünnet 2 ye ayrı

1=) sözlü ve kavli sünnet

2=) fiili sünnet

Ravi zincirine SENET diyor.

METİN hadis rivayet eden son raviden sonra gelen sözdür.

MÜTEVATİR: hadis nedir: en az her senedinde 8 kişi rivayet etmesi gerekir.

Mutevatir hadisin onemli şartı. 2 dir:
1=) Lafzi mütevatir.(70 Sahabenin Aynı Lafızdan Nakletmesi.) Kuran Gibi lafzı ve manası değişmeyen inkarı küfür olan dır.
2=) Manevi mütevatir (Farklı Lafızlarla Gelen Ama Aynı Mana İçeren hadis.)


Konu hakkında kesinlikle yalan veya şüphe olmaması gerekir çünkü mütevatir hadis vacip tir.

Fıkıhta vaciplik farzı ifade eder.

Vacip: şart demektir.

Mütevatir hadis KURAN a ters ise hadis alınmaz kuran alınır.

AHAD HABER.
Mütevatir derecesine ulaşmayan hadis türüdür.

Kendi arasında 3 e ayrılır.

Meşhur: en az 3 kişi olup veya onun üzerinde ravi olması gerekir.
Hükmü: Kendi arasında sahih,hasen,zayıf da gösterebilir.

Aziz: en az 2 kişi.
Garip: 1 kişi.

SAHİH HADİS.
(Adalet)Güvenilir olması, Büyük günahı olmaması gibi.

Muttasıl: Hadisi rivayet ederken raviler arasında kopukluk olmaması.

Zapt sahibi: hıfzı sağlam olana denir

Alimler demiştir ki: sahih hadis ile haram ve helal konularinda amel edilir. 
Itikad konusunda: Mutevatir ve Kuran delildir.

HASEN HADİS:
Hasen hadis 2 ye ayrılır.
1=) Zatından dolayı hasen(Ahkamda Delildir) Amel edile bilen hadistir.

2=) Ğayrinden dolayı hasen(Zayıf kategorisindedir.) Ravileri tam belli olmayan Delili güçlendirme açısından kullanılır. 
İmam Buhari bu tür hadis kitabına almıştır
Asıl hadisi güçlendirmek için.

Muttasıl isnat ile, ve Adalet Sahibi olan ancak Zapt yönünden zayıf ravilerin rivayet ettiği ŞAZ veya İLLETTEN uzak olana denir.

Sahih hadisten derece olarak düşük olsada bütün ahkamlarda sahih hadis gibi delil getirilebilir.

ZAYIF HADİS
Sahih ve hasen hadis şartları taşımayan hadis HASEN hadistir.

Zayıf Hadisin Hükmü: Yahya bin main ve bir gurup Alim Kesinlikle Amel edilmez Mutlak surette.

Aynı başlik hakkında bir bab ta başka bir hadis yok ise zayıf hadis dışında Amel edilebilir diyenler;Genel şer'i hükümler fazilet ve menakıp(zayıf ve uydurma hadis barındıran kitaplar) dan bahseden hadisler ile sınırlarlar fazlasına çıkmazlar.

3. Kısmın farkı Akaid, helal ve haram konusu dışında amel edilebilir.

MÜRSEL HADİS
Taabiinden Rasulullah sav. E nispet edilen MÜRSEL HADİS.
Hükmü: Ebu hanife ve Imam malik
Eğer taabiinden bunu rivayet eden (Sika) ise hadis sahihtir demiştir.
Lakin diğer guruplar zayıf olacağını söylediğinden dolayı amel edilmeyeceği görüşündedir.

MERFU HADİS
Direk Sahabede tarafından Rasulullah sav. E nispet edilen hadistir.
Hükmü: diğerlerinde olduğu gibi sahih,hasen, zayıf olabilir.

MEVKUF
Örnek kitap: MUSANNEF sahabe kavilleri.
Abdullah ibni mesud demistirki: "1 müneccime veyahut kahin e gidip onun söylediklerini tasdikleyen doğrulayan muhammede sav. indirileni inkar etmiş olur.
MÜSNEDLER: Peygamber sav. A kadar tüm ravilerin belirlendiği kitaptır.


Biz hadisleri neye göre delil alıyoruz. 
Necm 1-4
Ali imran 31



Yorumlar